Girişimcilik Türleri Nelerdir?

Önerilen Aramalar

Fibabankalı Ol!
İnternet Bankacılığına
Giriş Yap
Bankacılık Menüsü
Hangi krediye başvurmak istiyorsunuz?

Başvuru formuna gitmek için aşağıdaki seçeneklerden birini seçiniz.

Fibabankalı Ol!
İnternet Bankacılığına
Giriş Yap
Önerilen Aramalar
    Sayfayı Değiştirin

    Heyecan dolu kazanımları ile her zamankinden daha fazla ilgi gören girişimcilik nedir, hangi türlere ayrılır? İşte yanıtlar…

     

    Günümüzde zihinlerde yaratıcı döngüde hareket eden iş fikirlerinin proaktif ve cesur adımlarla gerçeğe dönüşmesi son derece yaygın bir olgudur. Bu dönüşüm dalgası, aynı zamanda toplumsal etkileriyle de dikkate değer. Zira yeni iş fikirlerinin iş alanları halini alması ile birlikte istihdam artar, dinamizm şekillenir, ekonomik büyüme desteklenir ve birçok yönden pozitif etkiler görülür. Üstelik bazen yeni fikirler, sosyal fayda da yaratabilir. Hatta fırsat eşitliği ve toplumsal katılımın teşvik edilmesi gibi sonuçlara sahne oluşturabilir. Peki heyecan dolu arka planı ile yaş ve cinsiyet fark etmeksizin her zamankinden daha fazla ilgi gören girişimcilik nedir, hangi türlere ayrılır? Keyifli ve bilgi dolu bir okumaya hazırsanız, başlayalım.

     

     

    Girişimciler İçin Hızlı ve Kolay Esnaf Kredisi FibabankaBiz Mobil’de!

     

    Girişimcilik fırsatları hız gerektirir. Siz de girişimcilik belgenizle kendi işinizi kurma yolunda ilerliyorsanız, FibabankaBiz Mobil üzerinden Görüntülü Bankacılık ile dakikalar içinde müşteri olabilir, hızlı onaylanan esnaf kredinize anında başvurabilirsiniz.

     

    İşinizi büyütmek, ekipman almak ya da reklam yatırımı yapmak istiyorsanız, uygun faiz oranları ve esnek geri ödeme seçenekleriyle Fibabanka her zaman yanınızda!

     

    Ayrıca FibabankaBiz Mobil ile yalnızca kredi değil; para transferi, ödeme, hesap takibi gibi tüm günlük bankacılık işlemlerinizi de tek uygulamayla yönetebilirsiniz.

     

     FibabankaBiz Mobil’i indirin, anında esnaf kredisine başvurun!

     

     

    Girişimcilik Nedir?

     

    Girişimcilik, ürün ya da hizmetlerin iş fikirleri ekseninde tüketicilere ekonomik değer yaratacak formda sunulmasıdır. Girişimciler yani müteşebbisler, başarı arzusu güder, cesurdur ve inovasyona büyük önem verirler. İş modelleri ile ilgili ayrıntılar ise girişimcilikle hemhal olan kişiler, yani girişimciler tarafından belirlenir. Bu kapsamdaki modeller, belirli girişimcilik türleri ekseninde ayrışır.

     

    Kâr amacı ile ticari özelliklere sahip olmaktan toplumsal sorunları merkezine almaya, işletmenin bizzat içerisinde bulunan kurum-içi formdan internet özelindeki fikirlere yoğunlaşmaya kadar farklı girişimcilik türleri vardır. Peki her birinde cesaret ve proaktif yönün ağırlık kazandığı bu girişimcilik türleri nelerdir?

     

     

    Yenilikçi (İnovatif) Girişimcilik

     

    Alışılmışın dışında, farklı bakış açısına sahip nitelikleri ile daha önceki yöntemlerden, ürün ve hizmet (servis) konseptlerinden büyük oranda ayrışabilen fikirler vardır. Yenilikçi yani inovatif girişimcilik, yenilikçi özellikte bir iş modelinin kurulmasını ifade eder. Eski yapılar adeta dönüşmüştür ve yeniliklerin önü ardına kadar açıktır. Yaygın kullanıma sahip sosyal medya platformları, yazılımlar, mobil uygulamalar ve oyunlar yenilikçi girişimcilik kategorisinde yer alır.

     

    Genel itibarıyla yeni bir fikir veya icadı temel alan, halihazırda var olan bir ürün ve hizmetin daha iyi hale getirilmesini (gelişmiş versiyon da denebilir) esas alan girişimcilik türüdür. Yenilikçi ürün ve hizmetler sunarak tüketicilerin beklentilerine karşılık gelinmesi ve kâr elde edilmesi amaçlanır.

     

    Joseph Schumpeter’in "yaratıcı yıkım" (creative destruction) kavramı ile tam olarak örtüşen girişimcilik türüdür. Yenilikçi (inovatif) girişimciliğin DNA’sını, yıkıcı etkiler gösteren benzersiz fikirler meydana getirir. 

     

     

    Sosyal Girişimcilik

     

    Sosyal girişimcilikte iyilik ve fayda ön plandadır. Toplumsal sorunlar, girişimcilik yaklaşımının temel argümanıdır. Akla ilk gelen iş modelleri sağlık, çevre, sürdürülebilirlik, kalkınma gibi toplumsal etkileri yoğun olan alanlarda konumlanır. Sosyal girişimciler, bu noktadaki problemleri ele alır ve pratik çözümler getirmeyi amaç edinirler. Bağış, yardım, katkı, etik, destekleme ve iyi hale getirme sosyal girişimcilerin en sevdiği sözcüklerdir.

     

    Girişimciliğin kökleri mutlak suretle bir (ya da birkaç) yere fayda odaklı şekilde dokunmayı hedefler. Genellikle çözümü daha önce akla gelmeyen, aslında pratik adımlarla giderilebilecek ya da iyileştirilebilecek küçük ve orta ölçekli sorunlar ele alınır. Daha büyük sorunların çözümüne dair farkındalık yaratılır.

     

    Türkiye’de son yıllarda hızla gelişen bir girişimcilik türüdür. Sosyal girişimcilik örnekleri arasında kadınların ekonomiye kazandırılmasına yönelik platformlar; otizmli, dezavantajlı bireylerin topluma entegrasyonuna ilişkin projeler ve gıda israfına karşı yürütülen çalışmalar sosyal girişimciliğe örnek gösterilebilir. Ayrıca ürün ve hizmet odaklı sosyal girişimcilik örnekleri de tüm dünyada sürekli artmaktadır. Karbon ayak izini azaltma, duyarlı çevre kullanımı gibi odak konuları ile yeşil girişimcilik de sosyal girişimcilik içerisinde konumlanır.

     

    Girişimcinin, “üretim için işe girişen, kalkışan kimse” şeklindeki çok kısa ama net kelime karşılığını sosyal faydayla buluşturan apayrı bir alandır. Duyarlı, farkındalık yaratan, üretken ve gerçekçi bakış açılarını temsil eder.

     

    Kadın Girişimciliği

     

    Kâr amacı ile tüketicilere ürün ve hizmetler sunan kadınlara, kadın girişimci denir. Kadın girişimciler tarafından yeni fikirlerin geliştirilmesi ve bunların kurulan işlerle gerçeğe dönüştürülmesi esas alınır. Kadın girişimcilik toplumsal dinamikler ve ekonomik kalkınma için önemlidir. Üretime katılan kadın sayısının artması, bu bağlamdaki işlerin çoğalması ülkelerin gelişmesine olumlu yönde etki eder.

     

    Girişimcilik türleri arasındaki kadın girişimciliğinin arka tarafında birçok neden vardır. Kendi işinin patronu olmayı arzulayan kadınlar; bağımsız çalışmak, yenilik ve değişim güdülerini harekete geçirmek ister. Ayrıca girişimciliğin belli başlı risk faktörlerine karşı yatkındırlar. Kadınlara ait girişimlerin sayısı her geçen artarken bu doğrultudaki teşvikler de dikkat çeker. Kadın girişimciliği, birçok yönden desteklenen ve teşvik edilen bir olgudur. 

     

     

    Teknoloji ve Start-up Girişimciliği

     

    Belki de girişimcilikle ilgili en çok bilinen dallardan birine geldi sıra. Teknoloji ve Start-up girişimciliği, teknoloji odağında kreatif çözümler geliştirirken, sunulan ürün ve servislerle kâr amacı güder. Nispeten yeni bir kavramdır. E-ticaret, mobil uygulama geliştiriciliği, web siteleri, yapay zeka odaklı yazılımlar ve daha birçok alt türe ayrılır.

     

    Teknoloji ve Start-up girişimciliğinde kullanıcı sayısı gibi parametreler, analitik veriler, yatırımlar, fonlar sürekli inovasyon ve geliştirme stratejileri öne çıkar. Yüksek değerlemelere sahip olmak, büyük ölçekli istihdam ve globalleşme gibi hedefleri vardır. Teknoloji girişimleri için çok sayıda ülkede kullanılıyor olmak, genel itibarıyla kritik başarı eşiklerinin aşıldığına işaret eden önemli bir övünç kaynağıdır. Ek olarak düşük sermaye ve yatırım giderleri ile yüksek getirili sonuçlara son derece açık bir girişimcilik alanını temsil eder.

     

    Örneğin Canva uygulaması, 2013’te Avustralyalı bir grup girişimci tarafından geliştirildi. Günümüzde 100 milyonlarca kullanıcıya sahip olan uygulama, basit bir arayüz ile sosyal medya ya da kreatif projeler için tasarım gerçekleştirebilmeyi mümkün kılıyor. Esasen Instagram, WhatsApp gibi günümüzde milyarlarca kullanıcıya sahip olan girişimler de ilk zamanlarında birkaç kişilik kurucu ekiplerle doğdular.

     

    Türkiye’den Trendyol, Getir, Insider gibi girişimler, günümüzde unicorn, hatta decacorn (10 milyar dolar üzeri değerlemeye sahip şirketlere verilen isim) olma başarısı göstererek global birer oyuncu oldu. Son olarak birçok teknoloji girişimine ev sahipliği yapan Türkiye’nin bu alanda öncü konumdaki ülkeler arasında yer aldığını belirtelim.

     

     

    İç Girişimcilik (Intrapreneurship)

     

    Kurum, kuruluş, şirket ya da organizasyon bünyesindeki girişimcilik oluşumları, Intrapreneurship yani Türkçe karşılığı ile iç girişimcilik olarak ifade edilir. Bağlam olarak diğer girişimcilik türleri ile büyük oranda ayrışır. Çünkü güçlü bir bağ yani şirket ya da organizasyon tarafından desteklenir.

     

    İşletme ve organizasyonlar (örneğin sivil toplum kuruluşları) için dinamik bir yapıyı temsil eder. Belirli girişimcilik faaliyetlerinin yüksek profilli bir şirket bünyesinde gerçekleştirilmesi söz konusudur.

     

    Kendi içerisinde fikir/proje üretilmesini ve bunların hayata geçirilmesini mümkün kılan şirketler, genellikle bu tür yarı-özerk oluşumları destekler ve katkı sağlar. Zira geliştirilen fikir ve projeler, işletmelerin yararınadır. Günümüzün en trend konularından biri olan iç girişimciliği destekleyen işletmeler, yeni itici güç ve yaşam güçlerini de desteklemiş olur.

     

    Girişimcilik türleri nelerdir sorusunun yanıtlarını tüm yönleri ile aktardığımız bu kapsamlı içerikte şunları öğrendik:

     

    • Girişimcilik nedir?
    • Ana hatlarıyla girişimcilik türleri,
    • Yenilikçi (inovatif) girişimcilik,
    • Sosyal girişimcilik,
    • Kadın girişimciliği,
    • Teknoloji ve start-up girişimciliği,
    • İç girişimcilik (Intrapreneurship).

     

    Finansal okuryazarlık, ekonomik terimler, ilginç bilgiler ve daha fazlası için bizi takip etmeye devam edin.